In een wereld waarin er meer elektrische en elektronische apparaten zijn dan dat er mensen bestaan, wordt het steeds belangrijker om kritisch te zijn op de verwerking of bewerking van deze producten als deze worden afgedankt. Omdat ze niet meer werken óf omdat ze niet meer nodig zijn. We noemen dat e-waste of EOL (End of Life) IT-apparatuur. ARGO360 is een sociale dienstverlener die het hele proces van IT-hergebruik en recycling op een maatschappelijk verantwoorde manier op zich neemt. We spraken met mede-eigenaar Mimoun Batou over het belang van kwaliteit in hun dienstverlening én over zijn visie op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wat maakt ARGO360 speciaal? En welke positie neemt compliance in binnen deze organisatie?
Sociale impact
Gedreven spreekt Mimoun over ARGO360. Waar komt die enorme drive vandaan om in te zetten op die maatschappelijke rol? ‘’ARGO360 is een sociaal bedrijf. Daar zijn we voor gecertificeerd, dus dat betekent dat minimaal 30% van ons personeel een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Iets wat mij persoonlijk aangrijpt, gezien mijn privésituatie. Met onze visie willen we ons echt kunnen onderscheiden. Een verschil maken. De impact die we met onze dienstverlening op het milieu maken óók op mensen maken. We doen dat inmiddels met succes. Maken mensen gelukkig, geven hen een doel en halen mensen in sommige situaties zelfs uit hun isolement. We geven geloof terug. En die glimlach? Geweldig! Daar haal ik mijn voldoening uit. Maar alles moet in balans zijn. Zonder business kunnen we ook geen impact maken.’’
Sturen op kwaliteit, in product en proces, is dan belangrijk. Dus vragen we Mimoun hoe ARGO360 het proces heeft ingericht zodat zij hun beloftes waarmaken en in balans blijven.
''Er is geen enkel ander bedrijf in Nederland dat de bedrijfsvoering zo heeft ontwikkeld zoals wij dat hebben gedaan. Wij denken aan de belangrijkste vraagstukken van dit moment en van de toekomst. Daarin houden we ons altijd vast aan onze waarden en aan een viertal speerpunten: Risk, Governance, Conscient (bewustzijn) en natuurlijk Compliance.’’
En naar dat laatste speerpunt zijn we uiteraard éxtra nieuwsgierig.
Compliance (en certificering)
‘’Omdat we met e-waste te maken hebben proberen we – met hulp van de ISO 14001 – een elektronisch product zo lang mogelijk in leven te houden. Als dat niet lukt, kiezen we voor refurbishen of proberen we van twee producten één product te maken. Lukt dat niet, dan proberen we de losse onderdelen te verkopen. En als zelfs dat niet lukt? Dan is het onze taak om het product en de losse assets op een verantwoordelijke manier te recyclen. De WEEELABEX is hiervoor de wettelijk verplichte norm. En daar voldoen wij volledig aan.’’
Dat compliance een belangrijk speerpunt is wordt ons steeds duidelijker. ARGO360 doet niets zonder dat dit is vastgelegd in een kwaliteitsproces zodat alle risico’s grotendeels afgevangen zijn. En dat zien we in alle facetten van het bedrijf terug. ‘’Werk je met e-waste, dan werk je ook met data. Met informatie in datadragers. We halen een telefoon, laptop of server op bij bedrijven waar data in opgeslagen is. Het is voor iedereen belangrijk dat deze data niet op straat komt. Wij proberen in het hele proces de volledige verantwoordelijkheid te nemen. Met behulp van de richtlijn van de ISO 27001. En omdat we het bijbehorende certificaat hebben behaald kunnen we oprecht zeggen dat bedrijven minder risico lopen als ze met ons zakendoen.’’
''Ook maatschappelijk verantwoord en sociaal ondernemen kun je tegenwoordig toetsen aan de hand van certificering. Met het PSO 30+ keurmerk tonen we aan dat we inclusief ondernemen en meer dan gemiddeld presteren op het gebied van arbeidsparticipatie. Maar ook het milieu vergeten we niet. Uiteraard proberen we positieve impact op het milieu te maken met onze diensten en planten we jaarlijks zo’n 10.000 bomen via het Wereld Natuur Fonds. Onze visie? Als je zelf iets kunt doen, al is het heel klein, doe het. We hebben maar één planeet en daar moeten we het mee doen, zou ik maar zeggen. En dit is onze bijdrage.’’
Mimoun laat ons vervolgens het klantenportaal zien. In dit portaal kunnen klanten zelf bijhouden en inzien wat er met hun apparatuur gebeurt, maar ook wat hun ecologische footprint is. Dat gebeurt aan de hand van het ITAD-stappenplan of Life Cycle Process. Processen die bewijzen dat over alles is nagedacht, dat kwaliteit (ISO 9001) hoog in het vaandel staat en de organisatie volledig aan de strenge eisen vanuit de verschillende wetgevingen voldoet.
Hulp van buitenaf
‘’Inmiddels hebben we zes certificaten mogen behalen. De VIHB, WEEELABEX en de PSO 30+, maar ook de ISO 9001, ISO 140001 en ISO 27001. Dat hebben we mede kunnen realiseren dankzij QVOX, waar ik zes jaar geleden mee in contact kwam en inmiddels echte maatjes mee ben geworden. Ze zien mogelijkheden en snappen de business. Dat is ontzettend belangrijk, zeker in het kader van regelgeving. Je kunt heel lang zelf blijven aanmodderen, maar het werkte voor ARGO360 veel beter om een professional in te huren die je begeleidt en ook kan aangeven wat belangrijk is. Transparant is.’’
Dromen en ambities
We sluiten het gesprek af met een vraag over de toekomst van ARGO360. Welke dromen blijven over als je al zo veel successen hebt behaald?
''We hebben sinds kort een sociaal partnership met UW bedrijf (een participatiebedrijf) en de gemeente Utrecht. Daarmee ondersteunen we mensen in het vinden van een baan in de IT. Helpen we mensen naar een zinvol bestaan en geven we apparatuur tegelijkertijd een tweede leven. Een partnership die naadloos aansluit op onze missie. Wordt dit een succes? Dan zou het mooi zijn als we dit concept in meerdere steden uit mogen rollen.’’