Van Mesdag - Hanneke Lens

De kwaliteit van zorg voelt ook onze patiënt

"Als je wil dat een interne verandering met kwaliteit doorgevoerd en geborgd wordt, dan is een goed functionerend kwaliteitssysteem essentieel."

Hanneke Lens is voorzitter Raad van Bestuur van de FPC Dr. S. van Mesdag. Een forensisch psychiatrisch centrum waar circa 260 mannelijke tbs-patiënten worden behandeld en worden voorbereid op een stapsgewijze terugkeer in de maatschappij. Door middel van persoonlijke trajecten, waarbij de focus ligt op behandeling en resocialisatie. Van Mesdag heeft daarin twee belangrijke verantwoordelijkheden: zorgen dat de maatschappij een veilige plek is en blijft en de patiënt de juiste behandeling bieden.

Een lastige job, beaamt Hanneke. "Elk incident is één te veel, dat vinden ook wij. Maar tegelijkertijd kun je patiënten niet binnenhouden want dan wordt het onmogelijk om veilig terug te keren. Het is continu opzoek zijn naar evenwicht voor iedere patient met daarbij de wensen, behoeften en veiligheid van de maatschappij in ons achterhoofd."



"Met QVOX zijn we snel op het juiste kwaliteitsniveau gekomen."



De kwaliteit van zorg voelt ook onze patiënt

"Zorg in de vorm van diverse behandelingen en activiteiten is onze voornaamste dienstverlening. Ook het verblijf van onze patiënten is een onderdeel van onze zorg. Toen ik drie jaar geleden bij Van Mesdag kwam, zijn we een organisatie-ontwikkelingsprogramma gestart: Mesdag Samen Beter. Uitgangspunt hiervan is om de aansturing voor de diverse vormen van zorg helderder te beleggen bij de managers. Hierdoor is een procesorganisatie ontstaan, waarbij zowel verblijf als de behandeling eigen inhoudelijke managers kent." 

"Maar daardoor kwamen we erachter dat het kwaliteitssysteem toegesneden was op de oude organisatie en dermate complex was geworden dat de beheersbaarheid achteruitging. Wat we voornamelijk misten? Een goede toedeling naar de verantwoordelijke functionarissen en leidinggevenden. Een kwaliteitssysteem kan namelijk alleen functioneren als iedere manager zich verantwoordelijk voelt en dat ook kan zijn. Maar ook dat je als organisatie werkprocessen kunt definiëren en daar gesprekken over hebt met elkaar. Hoe voer je bepaalde werkzaamheden uit? Wat is het gezamenlijke beeld dat we hebben van succes? Uiteindelijk merken onze patiënten daar natuurlijk ook iets van. Zij doorlopen verschillende stadia in hun behandeltraject, maar er is wel een gelijke kwaliteit en geïntegreerde manier van werken."

Onze weg naar een nieuw kwaliteitssysteem

"Vervolgens begon onze zoektocht naar de juiste weg: hoe kunnen we onze werkwijze, planning en control waarborgen in het juiste kwaliteitssysteem? En hoe kunnen we kennis, hulp en ervaring in huis halen zodat we het wiel niet zelf opnieuw hoeven uit te vinden?"

"We kwamen in contact met QVOX en door hun kennis van zaken konden we snel van start. QVOX heeft onze interne kwaliteitsmedewerker begeleid en samen hebben ze een aanpak ontwikkeld waardoor we er nu gewoon goed voor staan. Uiteindelijk gaat het erom dat je de juiste kennis en tools in huis haalt. Met QVOX zijn we snel op het juiste kwaliteitsniveau gekomen."

Het kwaliteitssysteem van Stichting FPC Dr. S. van Mesdag is ISO9001:2015 gecertificeerd. 

Van Mesdag en QVOX
De FPC Dr. S. van Mesdag kliniek is een forensisch psychiatrisch centrum waar circa 260 mannelijke tbs-patiënten worden behandeld en worden voorbereid op een stapsgewijze terugkeer in de maatschappij. Kwaliteit is hierbij leidend. Zowel in de zorg, als in het verblijf van de patiënten in de kliniek. Het is belangrijk dat de juiste aansturing van deze verschillende vormen van zorg leidt tot een procesgerichte organisatie. Dat vraagt om een kwaliteitssysteem dat is toegesneden op dat proces en de inrichting van de organisatie. QVOX heeft de interne kwaliteitsmedewerker trefzeker naar het juiste spoor geleid waardoor Van Mesdag er nu goed voor staat. Niet spoorzoeken, maar samen naar het juiste kwaliteitsniveau.

Over QVOX

QVOX is de vooruitgeschoven post in de wereld van certificering en compliance. Onze QVOX-experts bewegen zich sinds 1996 met intelligentie, deskundigheid en een feilloze intuïtie door de complexe processen rondom kwaliteitseisen en managementsystemen.

Wij bijten ons vast in regels en wetgeving en trekken voor onze opdrachtgevers het beste spoor. Zodat zij zich blijvend onderscheiden met hun zichtbare kwaliteit in de vorm van betrokken werknemers en vitale en integere bedrijfsprocessen.

Nieuwsgierigheid is de aard van het beestje. Wij zijn alert op verbeteringen en wij delen onze groeiende kennis graag om in verbinding te blijven met onze opdrachtgevers. Die voelen zich daardoor uitgedaagd om verder te ontwikkelen en ervaren tegelijkertijd een voortdurende veiligheid omdat de zaken op orde zijn!